Utskrift från gbg.yimby.se
....

Spårväg City

Sida 1 av 6
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Här tänkte jag att vi kunde prata om Spårväg City.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 16 oktober 2009 13:52
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Stockholm City:s artikel om Tvärbana City:
http://stockholm.city.se/nyheter/2008/06/04/Ny_tvarbana_genom_City/
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 15 juli 2008 12:29
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Tvärbana City måste när det öppnas byta namn, anser jag. Så värst tvär är den ju inte, går ju via centralen!

Det åsido är den välbehövd och kommer troligen ändra bilden av "stan"för många, särskilt turister som slipper vänta lääänge på att det kommer en 47:a med plats för påstigande. Ny kontakt ut på Kungsholmen från plattan är ju inte fel heller.

Förhoppningsvis är det bara starten av spårvagnar i innerstan, att omvandla 4:an finns det klart behov av också. Om jag minns rätt så är det beräknat att den skulle få en passagerarökning från 60k till 110k om dagen vid uppgradering. Många av dessa skulle tas från Tbanan i innerstan, som alltså skulle kunna bli mindre knök-full i rusningen.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Oh ja. Spårvägen måste få ett nummer. Stombussarna finns det ju tankar att göra om till spårväg i framtiden (och framförallt då linje fyra först!) och det naturliga är ju naturligtvis att också ge "tvärbana city" ett riktigt linjenummer när det är dags.
Förhoppningsvis är det bara ett arbetsnamn!
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Dessutom kopplar man ihop namnet "Tvärbana" med förort...innerförort. Dessutom är det ingen bana- det är en vanlig innerstadssträcka. Tvärbanan idag är en bana, på de flesta delarna är det en bana, ett separat trafikslag (broarna, sträckan genom hela Årsta).
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Jag åkte ut till Djurgården idag med spårvägssällskapets gamla fina malmömustang. Det är faktiskt slående hur mycket tystare, bekvämare och mindre skakigt det är att åka en spårvagn från 40-talet än en buss från 2000-talet.

Jag kan tycka att busstillverkarna fått 60-70 år på sig att komma ikapp och att vi nu kan komma överens om att de misslyckats och börja ställa tillbaka.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Word Daniel!
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Utökning av koncession för spårvägstraf...

Uppdatering.

"Utökning av koncession för spårvägstrafik i Stockholms innerstad
[2008-08-01] SL har redan tidigare utannonserat att vi avser att upplåta en koncession (tillstånd att bedriva viss verksamhet) som omfattar byggande, underhåll och trafikdrift under minst en 15-årsperiod för sträckan Djurgården - Norrmalmstorg - Centralstationen.
SL har nu beslutat om en möjlig utökning av aktuell koncession till att omfatta en förlängning av befintlig och planerad spårvägslinje, dels i norrgående riktning från Djurgårdsbron via Värtahamnen till Ropsten/Hjorthagen, dels i västgående riktning från Centralstationen via Fridhemsplan till bostadsområdet Lindhagen.



Projektets totala planerade omfattning är numera således befintlig sträcka till Djurgården samt sträckan Ropsten/Hjorthagen - Norrmalmstorg - Centralstationen - Fridehemsplan - Lindhagen.

Projektet kan komma att byggas i etapper.

Målet är att inleda trafikdrift andra halvåret 2011.

Lämna anbud?
Är ditt företag intresserad av att lämna anbud? Skicka e-mejl till concession@sl.se så får du inloggningsuppgifter till vår projektwebb, där detaljerade uppgifter om koncessionen finns.

Intresserade enskilda företag eller konsortier har möjlighet att lämna offert fram till och med 30 april 2009. Avtal om koncession avses slutas under hösten 2009. "
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Härligt att det rör på sig! Och mycket trevligt att man redan nu har med om drift upp till Ropsten! (även om det knappast är aktuellt med trafikstart på den sträckan från 2011).
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Någon tvär bana är det inte. Namnet har nu ändrats till Spårväg City.

Vill bara påminna om att det nu ligger ute på ett tidigt samråd. Man har fram till den 29 september på sig att lämna in synpunkter. Mer info finns här http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id...

Nu har man alltså chansen att, i ett tidigt skede, kunna påverka. Här är det viktigt att påpeka att banan bör förberedas för en senare utvidgning norrut mot Solna: Ekelundsvägen, Armégatan, Huvudstagatan, Solna City och eventuellt mot "National"arenan och Frösunda. Detta kräver att man i ett första skede inte lägger slutstationen i NV Kungsholmen an mot vattnet utan att banan, från Lindhagensgatan, dras norrut på Hornsbergsvägen/Franzéngatan och slutar någonstans i närheten av Essingeleden (100 meter från Stadshagens västra uppgång).

En annan sak att tänka på är att det planeras att låta banan huvudsakligen gå i blandtrafik för att inte minska framkomligheten för bilar. Jag tror det vore smart om detta undveks och att man istället skapade mittremsor där spåvagnarna kunde gå (Flemminggatan kan iof vara för smal för mittremsa). Detta borde vara möjligt på Hamngatan, Klarabergsgatan och Drottningholmsvägen. På Lindhagensgatan finns det redan idag en gräsremsa i mitten. Om den breddades något skulle man kunna få plats med spår i denna remsa.

Är inte så insatt i den östliga sträckningen, men den lär säkerligen stöta på motstånd från nationalsstadsparkskramarna, eftersom den passerar NSP och är en förutsättning för exploatering i och kring Värtahamnen/Hjorthagen (vilket inte är så poppis bland NSP-kramarna). Av denna anledning är det kanske läge för ett yttrande från YIMBY?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Jonas L
11 Inlägg
Ort: Nacka, Gick med: Augusti 2008
Gustav Svärd skrev:

Tvärbana City måste när det öppnas byta namn, anser jag. Så värst tvär är den ju inte, går ju via centralen!


Spårväg city är ett bra arbetsnamn. Annars skulle vi ju bara kunna kalla den "5:an"?

Jag läste i någon insändare, minns inte var, att någon ville kalla den "citylinjen". Det känns inte helt lyckat, dels för att det klingar säsongsöppen turistsightseeing-linje, dels för att "citylinjen" är singularis. Jag tillhör de som hoppas att "Tvärbana City" bara skall vara ett första steg till ett flerlinjigt spårvägsnät i innerstaden. (Som då iofs gärna skulle kunna få kallas "City-nätet")
__________________
Bygg Trifoliumskrapan nu!

Senast ändrad 9 september 2008 21:25
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Ett yttrande vore bra. Är det någon som känner sig manad att börja skriva på ett sådant?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Anders Gardebring skrev:

Ett yttrande vore bra. Är det någon som känner sig manad att börja skriva på ett sådant?


Jag vill vara med och börja tillsammans med andra på ett sådant yttrande.
Vilka fler vill haka på? Kom igen!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag bidrar gärna. Sköter man sådant genom mail-lista (som vid Norra Station-inlagan) eller genom inlägg i forumet?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Följande tjänsteutlåtande angående Spårväg city kommer att behandlas den 2 december i exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden samt den 16 december i trafik- och renhållningsnämnden: länk till dokumentet.

Bygget av Citybanan med behov av utrymme för ersättande busstrafik under åren 2009-2012 och ett renoveringsbehov av det betongdäck från 1960-talet som bär upp vägbanan från Regeringsgatan till Drottninggatan som kommer att kräva utrymmning av hyresgästerna i de lokalerna under Sergels torg och Hamngatan, oberoende av spårvägens tillkomst, gör att spårvägssträckningen förbi Sergels torg kan öppna tidigast hösten 2013.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Richard Jacobsson skrev:

Följande tjänsteutlåtande angående Spårväg city kommer att behandlas den 2 december i exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden samt den 16 december i trafik- och renhållningsnämnden: länk till dokumentet.

Bygget av Citybanan med behov av utrymme för ersättande busstrafik under åren 2009-2012 och ett renoveringsbehov av det betongdäck från 1960-talet som bär upp vägbanan från Regeringsgatan till Drottninggatan som kommer att kräva utrymmning av hyresgästerna i de lokalerna under Sergels torg och Hamngatan, oberoende av spårvägens tillkomst, gör att spårvägssträckningen förbi Sergels torg kan öppna tidigast hösten 2013.


Det här var väntat.
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Jag vet inte om det nämnts, men det borde ju vara självklart att dra vidare Djurgårdslinjen från Norrmalmstorg längs Skeppsbron till Slussen. Det finns egentligen inga jobbiga passager på den sträckan.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
H G skrev:

Jag vet inte om det nämnts, men det borde ju vara självklart att dra vidare Djurgårdslinjen från Norrmalmstorg längs Skeppsbron till Slussen. Det finns egentligen inga jobbiga passager på den sträckan.

Håller med! Det skulle göra det mkt trevligare att promenera längs Skeppsbron. Idag domineras sträckan helt av bussar & bilar. Dessutom måste ju den gamla bebyggelsen i Gamla stan må bra av ett minskat utsläpp genom stadsdelen? Fram för spårvagn på Skeppsbron!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Word Erika!
Jag tycker att spårväg vid slussen är en fråga vi bör trycka på i vårt kommande yttrande om Slussen.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Sida 1 av 6

Spårväg City

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6729 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Vad händer med Rambergsparken
5 Juli 08:29 av Marsillpost Marsillpost
Göteborgsregionens folkmängd
14 April 22:04 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert