Idag tog jag en promenad Folkungagatan västerut från Renstiernas gata. Fram till Götgatan var det gott om folk och en trevligt urban stämning. Strax västerut tog gatan plötsligt slut i ett antal trappor
.
Efter trappnedfarten fortsatte dock gatan i samma riktning, men under ett annat namn
, Södermalmsallén. Kontrasten mot det trygga, urbana och vänliga Folkungagatan var total. Knappt några människor eller trafik (ja gatan är ju helt avskuren från biltrafik - alla bilkorsningar är planskilda, dessutom verkar inte cyklisterna hittat hit). Intrycket från kvarteren var att de nästan genomgående vände sina baksidor (eller öppna innergårdar) mot denna "allé". Mellan Renstrierans gata och Götgatan (sträcka: cirka 600 meter) fanns det så många restauranger att det inte var lönt att räkna dem. Mellan Östgötagatan och Ringvägen (sträcka: cirka 900 meter) fann jag på denna sträckning
TVÅ restauranger, inte en enda butik, knappt någon lokal i bottenvåningarna (istället växte det täta buskage mellan gångvägen och husväggarna).
Med tanke på att knappt någon själ befann sig på denna allé drog jag slutsatsen att Stockholmare i allmännhet föredrar urban stad med blandad trafik, verksamheter (Restaurang, butik etc.) i direkt anslutning till gatan framför överdrivet mycket grönt och trafikseparation.
Att stadsplanerarna tabbade till sig ordentligt på 1980-talet råder ingen tvekan om. Frågan är hur man idag skulle kunna läka detta urbana sår.
Här nedan kommer några förslag som jag skulle vilja se:
-Tillåt blandad trafik på hela sträckan. Ta bort alla buskage mot husväggar samt flytta (om möjligt träd så att de kan underordna sig gatustrukturen med bilutrymme, cykelväg samt trottoar)
-Låt Folkungagatan och "allén" knytas ihop. Detta skulle kunna ske genom en nedförbacke västerut. Detta skulle delvis skymma baksideväggen på Bofillsbåge samt "Skatteverkskvarteret" (Ingen större skada skedd mao)
- Låt korsningarna med Swedenborgsgatan och Rosenlundsgatan vara riktiga korsningar i
samma plan. På samma sätt som förra punkten krävs att allégatan höjs upp något och att detta påverkar husen något.
- Knyt ihop Timmermansgatan med Timmermansgränd över följande "Torg"
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_..
Knyt sedan ihop Timmermansgränd med Tideliusgatan söderut. Då får nämligen allén samband med Hornsgatan norrut och Ringvägen söderut.
- Förlägg någon form av kollektivtrafik längs sträckan så att östra och västra Södermalm knyts ihop på ett bättre sätt.
- Inordna ytor för lokaler i bottenvåningarna, samt stäng till alla öppningar till innergårdar med en- eller tvåvåningarssockel.
Fler förslag eller kommentarer till mina är välkomna.
Är det någon som vet ifall SBK har för avsikt att reparera detta urbana sår? Annars är det kanske läge att uppmuntra dem till det.
På min promenad såg jag andra konstigheter som SCAFT-gångbroar i följande kvarter:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_..
samt en nästan helt öde Sköldgatan (inte så konstigt då den är avkapad och sambandet med Rosenlundsgatan numera saknas). Hela det antiurbanistiska tänket verkar vara ett kännetäcken bakom stadsplaneringen i detta område.
__________________
När får vi se Lindhagen II?