Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Var tog urbaniteten vägen? -Lite intryck från Söders sista(?) skamfläck

Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Idag tog jag en promenad Folkungagatan västerut från Renstiernas gata. Fram till Götgatan var det gott om folk och en trevligt urban stämning. Strax västerut tog gatan plötsligt slut i ett antal trappor .

Efter trappnedfarten fortsatte dock gatan i samma riktning, men under ett annat namn , Södermalmsallén. Kontrasten mot det trygga, urbana och vänliga Folkungagatan var total. Knappt några människor eller trafik (ja gatan är ju helt avskuren från biltrafik - alla bilkorsningar är planskilda, dessutom verkar inte cyklisterna hittat hit). Intrycket från kvarteren var att de nästan genomgående vände sina baksidor (eller öppna innergårdar) mot denna "allé". Mellan Renstrierans gata och Götgatan (sträcka: cirka 600 meter) fanns det så många restauranger att det inte var lönt att räkna dem. Mellan Östgötagatan och Ringvägen (sträcka: cirka 900 meter) fann jag på denna sträckning TVÅ restauranger, inte en enda butik, knappt någon lokal i bottenvåningarna (istället växte det täta buskage mellan gångvägen och husväggarna).

Med tanke på att knappt någon själ befann sig på denna allé drog jag slutsatsen att Stockholmare i allmännhet föredrar urban stad med blandad trafik, verksamheter (Restaurang, butik etc.) i direkt anslutning till gatan framför överdrivet mycket grönt och trafikseparation.

Att stadsplanerarna tabbade till sig ordentligt på 1980-talet råder ingen tvekan om. Frågan är hur man idag skulle kunna läka detta urbana sår.

Här nedan kommer några förslag som jag skulle vilja se:

-Tillåt blandad trafik på hela sträckan. Ta bort alla buskage mot husväggar samt flytta (om möjligt träd så att de kan underordna sig gatustrukturen med bilutrymme, cykelväg samt trottoar)

-Låt Folkungagatan och "allén" knytas ihop. Detta skulle kunna ske genom en nedförbacke västerut. Detta skulle delvis skymma baksideväggen på Bofillsbåge samt "Skatteverkskvarteret" (Ingen större skada skedd mao)

- Låt korsningarna med Swedenborgsgatan och Rosenlundsgatan vara riktiga korsningar i samma plan. På samma sätt som förra punkten krävs att allégatan höjs upp något och att detta påverkar husen något.

- Knyt ihop Timmermansgatan med Timmermansgränd över följande "Torg" http://kartor.eniro.se/query?&what=map_..
Knyt sedan ihop Timmermansgränd med Tideliusgatan söderut. Då får nämligen allén samband med Hornsgatan norrut och Ringvägen söderut.

- Förlägg någon form av kollektivtrafik längs sträckan så att östra och västra Södermalm knyts ihop på ett bättre sätt.

- Inordna ytor för lokaler i bottenvåningarna, samt stäng till alla öppningar till innergårdar med en- eller tvåvåningarssockel.

Fler förslag eller kommentarer till mina är välkomna.

Är det någon som vet ifall SBK har för avsikt att reparera detta urbana sår? Annars är det kanske läge att uppmuntra dem till det.

På min promenad såg jag andra konstigheter som SCAFT-gångbroar i följande kvarter:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_..
samt en nästan helt öde Sköldgatan (inte så konstigt då den är avkapad och sambandet med Rosenlundsgatan numera saknas). Hela det antiurbanistiska tänket verkar vara ett kännetäcken bakom stadsplaneringen i detta område.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Det finns planer på att rusta upp Södermalmsallén redan nästa år. Det lär dock inte ske i urbanitetens namn! Efter vad jag har läst finns mest önskemål om utbredande av barnvänliga ytor.
Se anteckningar från samrådsmöte här (länk längst ner på sidan): http://stockholm.se/-/Nyheter/Trafik--S..
Senast ändrad 1 augusti 2008 15:07
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
kan inte annat än helt hålla med Niklas. Södra station är SCAFT-planering med den totala avsaknad av stadsliv som blir - mitt på söder! Initialt talades det om "Söders Manhattan", men istället fick vi "Söders 90talsförort".
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Söder om Södra Station finns dessutom trist 70-talsförort. Norr om den finns dock en av de trevligaste delarna av Södermalm.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Pratade man verkligen om "Söders Manhattan"? Vilket skämt! Själv tänker jag mest på 90-talsförorten Skarpnäck när jag vandrar kring Södra Station.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Det var i tidiga planskedena, men: Ja, det nämndes.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Söder Torn var ju tänkt att vara 40 våningar högt från början. Det hade gjort visst skäl för namnet. Den nuvarande stubben på 24 våningar, tillsammans med den urbana proppkorven numera uno, Bofils båge , är ju däremot knappast så värst Manhattan...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Frågan är dock vilken ekonomi som ligger i en urbanisering av området. Exempelvis så håller Sollentuna C på att urbaniseras för fullt. Detta sker tillsammans med en exploatering/förtätning som förstås inbringar kapital.

Jag har svårt att se att man skulle få mer pengar i ett sådant projekt genom ytterligare förtätning (exploatering) kring Södermalmsallén, då området redan idag är kraftigt ytexploaterat (ja och husen är dessutom ganska höga sett ur ett Stockholmsperspektiv.).

Några kraftiga ombyggnader av själva stråket till en gata med blandad trafik, eller ombyggda hus med lokaler i bottenvåningarn är nog därför svårt att få till stånd. Däremot borde man (vilket jag förslog ovan) koppla samman Timmermansgatan och Timmermansgränd (som då skulle korsa "allén" i samma plan) och Tideliusgatan. Totalt sett handlar det om cirka 200 meter ny gata att anlägga + nivåjustering av Timmermansgränd. Jag skulle vilja ha lite reaktioner på detta förslag.

Angående "Manhattan": Jo det sades detsamma om Norra Stationsområdet också. Hoppas delar av det inte går samma öde till mötes som dess södra motsvarighet. Talet om "Manhattan" handlar nog snarare om att få publicitet till sitt projekt.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Per Malmberg
6 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2008
Namnet Manhattan nämns lite då och då när nya områden ska planeras. Som du sa är det bara ett "buzz-word" för att få publicitet...

Att koppla ihop Timmermansgränd med Timmermansgatan och Tideliusgatan tror jag kommer att bli svårt. Det är en väldigt stor höjdskillnad mellan de tre. En rejäl bergknalle och en stor lekplats ligger på den tänkta sträckan t.ex.

Jag bodde själv i området för ca 20 år sen och på 80-talet när hela Södra Station planerades hade Söder inte alls samma status som det har idag som det av de mest eftertraktade områdena i Stockholm. Många delar var då industriområde eller ren förort i princip.
Detta område var ju ett stort steg att bygga bort en stor industritomt och bangård och ansågs då vara ett jättekliv framåt.

Jag tror att det kan vara knepigt att försöka skapa ett nytt stråk där folk ska röra sig. Åt sydvästra Södermalm dit Södermalmsallen leder finns det inte mycket idag. Götgatan är ett naturligt stråk och har varit det i århundraden. Idag är det naturligt med tre tunnelbanestationer längs vägen.
Men förhoppningsvis blir det lite mer urbant på sydvästra Södermalm också.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Vet inte om det ger pengar, men det ger åtminstone ett motiv: förläng den förlängda Folkungagatan ytterligare, ut över Årstabron bort till Årstaberg och Älvsjö.

Då får man ytterligare ett stråk från söder och söderut, förutom de två (!) som finns.

Det borde inte vara svårt att åtminstone få någon trafikplanerare att se det fina i den kråksången.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Jan:
Mycket bra ! Folkungagatan skulle sedan kunna övergå i Hägerstensvägen. Då får man ett sammanhängande stråk från Aspudden till östra delen av Södermalm - En nätt urban sträcka på ungefär 8 km .
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 12 augusti 2008 23:56
Robin Sjöberg
4 Inlägg
, Gick med: September 2008
På tullgården vill jag bara säga att det är väldigt dött. Skulle man inte kunna bygga en bro från hammarby sjöstad och bussar till tunnelbana och in til centralt? lite offtopic kanske
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Erika N skrev:

Det finns planer på att rusta upp Södermalmsallén redan nästa år. Det lär dock inte ske i urbanitetens namn! Efter vad jag har läst finns mest önskemål om utbredande av barnvänliga ytor.
Se anteckningar från samrådsmöte här (länk längst ner på sidan): http://stockholm.se/-/Nyheter/Trafik--S..
,

Det där var ingen rolig läsning ur ett urbant perspektiv.. Samma gamla vanliga visa om snuttesnutt områden för ENBART de som bor där, och inga andra. Varför ska jag som Solnabo vilja vara där och uppleva staden?
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Stockholm har en del sådan här "trasiga" stråk. Drottningholmsvägen är en annan. Solnavägen likaså. E4:an skulle kunna tillhöra Sveavägen upp till Haga Norra. Fyll gärna på listan.

 > Städer
Var tog urbaniteten vägen? -Lite intryck från Söders sista(?) skamfläck

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.