Printout from gbg.yimby.se
....

GT debatt: Demokraterna cementerar villaförortens bilberoende

Idag skriver på vi på GT debatt om den nya inriktningen på stadsutveckling i stadens villaförorter som riskerar att cementera bilberoendet. Demokraterna, Moderaterna och Liberalerna väljer att stoppa projekt där flerbostadshus byggs i Göteborgs småhusområden. Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk och är positiva till alla partier som vill bygga tät blandstad.



» Click here to read the rest of the post

GP debatt: Bygg upp husen på Skansberget igen

Vi skriver på GP debatt om göteborgsförslaget som Yimbymedlemmen Alexander Lisinski lagt om att återuppbygga landshövdingehusen på Skansbergets sluttning. Förslaget har tidigare uppmärksammats av Göteborg direkt. Vi skrev då en replik en debattartikel om återuppbyggnaden.

 


» Click here to read the rest of the post

GP debatt: Scandinaviums framtid finns i Gamlestaden

Vi skriver på GP debatt om den ny arena planeras som ersättning för Scandinavium. Det finns många fördelar med en placering i Gamlestaden. Vi har tidigare analyserat förslagen om en ny arena vid Skånegatan och dess konsekvenser på stadslivet.



» Click here to read the rest of the post

GP debatt: Var byggs den täta kvartersstaden?

Meta Berghauser Pont, Claes Caldenby, Anna-Johanna Klasander och Ola Nylander, alla från Chalmers, skrev på GP Debatt under rubriken "Tät blandstad passar inte överallt i Göteborg". Artikeln gav skenet av att det planeras och byggs lite i mellanstaden jämfört med centrala Göteborg och att allt som planeras och byggs är slutna kvarter. Det är i det närmaste tvärtom. Vi har skrivit en replik som har publicerats på GP-debatt. Repliken följer även här i sin helhet.



» Click here to read the rest of the post

Slutreplik i GP: I vårt Göteborg finns plats även för barnfamiljer

Vi skrev en debattartikel i GP om att det är Dags att hela Göteborg i nya översiktsplanen och vi fick en replik ifrån Vägvalet där de påstod att I Yimbys värld finns inte plats för barnfamiljer. Det stämmer ju inte och det är vad vi berättar om i vår slutreplik, vilkent följer i sin helhet.

 

» Click here to read the rest of the post

GP-debatt: Vårt Göteborg saknar integritet

Yimby Göteborgs och Trädplan Göteborgs erfarenhet av hur stadens tidning Vårt Göteborg styrde våra intervjusvar fick bli en insändare i GP som lyfter frågan om vilken roll den typen av tidningar ska ta – vilket är den viktiga frågan för alla att fundera över.



» Click here to read the rest of the post

Debattartikel i GFT: Flytta på Stena

Idag skriver vi i GFT att det är dags att planera för levande stadsbebyggelse längs älven. En plan för Stena Lines terminalområde måste vara färdig till 2025 med kopplingar mellan södra och norra Älvstranden.

Stena Carisma har legat vid kajen sedan 2013. Terminalområdet hindrar en sammankoppling av södra och norra Älvstranden.

» Click here to read the rest of the post

GP debatt: Dags att hela Göteborg i nya översiktsplanen

I går skrev vi på GP debatt om vad våra politker behöver säkerställa att tjänstemännen levererar i den nya översiktsplanen.

Lukas Memborns och Josefin Westerlunds stadsplaneanalys med identifiering av huvudstråk. (Klicka för större.)

» Click here to read the rest of the post

«

If you support our ideas, join Yimby Göteborg:s 6740 members. It only takes a minute and costs nothing.

Yttrande över Brännö Rödsten
[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över "Detaljplan för Bostäder på Brännö vid Rödsten inom stadsdelen Styrsö"

 
Diarienummer SBF-2023-00201

 

Allmänt

Yimby Göteborg instämmer i planens ambitioner om att tillföra 12 lägenheter och 5 parhus (totalt 22 bostäder) på Brännö, och i ett uttryck som är anpassat till skärgården genom inspiration från klassisk arkitektur.

I likhet med andra öar i den södra skärgården präglas Brännö av småhus, och inte minst många sommarstugor. Tidigare byggdes de typiska skärgårdshusen (västsvenska dubbelhus) ofta som generationsboende med en lägenhet på övervåningen, vilket möjliggjorde en anpassning av mängden boyta under olika livsskeden, där man kunde hyra ut när behovet minskade i takt med att barnen flyttade hemifrån. Detta byggande gav därför ett visst bestånd av hyreslägenheter på orten, men i takt med att man under efterkrigstiden avvikit från byggnadstraditionens lösningar, och byggt mer renodlade enfamiljshus av kataloghustyp, har man därför även gått miste om många potentiella lägenheter.

Göteborgs södra skärgård dras, i likhet med andra liknande platser, med en åldrande befolkning, samtidigt är det en attraktiv boendemiljö. Genom att komplettera skärgårdssamhället med bostäder av annan typ än enfamiljsvillor, och i viss mån återknyta till byggnadstraditionens lösningar på bostadsförsörjningen, kan unga på så vis ges en chans att kunna bo kvar. Det ger även äldre en möjlighet att sälja sitt hus och flytta till något mindre utan att behöva lämna hembygden, vilket samtidigt kan frigöra huset för en barnfamilj med större användning för ett hus med trädgård.

  

Synpunkter

Ambitionen om att tillföra bostäder av föreslagen typ på Brännö är på många sätt god, och det kan även spara större sammanhängande naturområden från exploatering längre bort från samhället. Vi har dock några saker som vi skulle vilja anmärka på samt ett förslag:

Gatudragningen: genomströmning snarare än säckgata
I förslaget placeras husen längs en säckgata. Detta är olyckligt då det är att betrakta som en förortsmässig lösning av trafiken snarare än något som utgår från skärgårdsmiljön på Brännö med dess bykaraktär och en form av oregelbunden kvartersstruktur. Arkitekt Albert Svensson har utarbetat ett mer utpräglat klassicistiskt förslag för platsen, som föredömligt bygger på genomströmning (se bildbilaga 1), vilket kan skapa en trevlig väg genom det nya området. Trots att planen beskriver säckgatan som allmän plats, kommer den med sin förortsmässiga utformning dessvärre att bli för de närmast sörjande.

 

 

Bildbilaga 1: Arkitekt Albert Svensson, som bor på Brännö, har ritat ett alternativt förslag enligt principen om genomströmning snarare än säckgata.

 

Enda anledningen för någon utomstående att överhuvudtaget befinna sig längs säckgatan skulle vara för att nå det resterande naturområdet ner mot havet (som det ges plats för i förslaget), men genom avsaknaden på genomströmning finns det en överhängande risk för känslan av att röra sig på någons baksida, att göra intrång i en trädgård.

Det är även vanligt att hus i anslutning till naturområde, i synnerhet som ligger längs en återvändsgata, i någon mån ”privatiserar” platsen genom att ta den i anspråk på olika sätt. Detta förstärker risken för besökare att känna sig obekväma trots skrivningen om allmän plats i plandokumenten. Det blir diffust vad som är offentligt och vad som är privat. Genom att förbinda området, och öppna upp för genomströmning skulle man enkelt kunna avdramatisera detta, och integrera de nya husen i samhället snarare än att bilda en sorts enklav.

 

 

En ytterligare vägdragning (se bildbilaga 2) som möter Ändlyckan, och öppnar upp för genomströmning, skulle potentiellt kunna skapa nya flöden och promenadvägar. Brännö är i princip i avsaknad av bilar, och hastigheten är satt till 20 km/h, vilket kan ge en trevlig rörelse genom området utan den tunga motortrafikens nackdelar. Om man ser till den föreslagna bebyggelsen skulle på så vis en ytterligare vägdragning kunna korta sträckan till färjeläget från drygt 500 meter via Haggårdsvägen till omkring 250-300 meter via Ändlyckan (se bildbilaga 3).

 

Bildbilaga 2: En ytterligare vägdragning mot Ändlyckan öppnar upp för flöden genom området, och gör naturmarken mer tillgänglig för allmänheten.

 

Bildbilaga 3: Kompletterande vägdragningen (gul) innebär dessutom en förkortning av vägen till färjeläget från drygt 500 meter (blå) till omkring 250-300 meter.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]

[infobox]För vidare läsning om Brännö:
Studiebesök hos byggemenskapen Kumlet, Brännö, 2014[/infobox]

 

 

Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

Radhus uppdelade i sju huskroppar. Notera att jag tagit mig friheter att redigera bildmaterialet något, bland annat genom att öka kontrasten för att bidra till bättre läsbarhet. Illustration: Albert Svensson (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

För nästan 10 år sedan fick jag i uppdrag att skissa på ny bebyggelse bestående av radhus vid Brännö Rödsten. Jag försökte att skapa hus som i sitt uttryck anpassade sig till den äldre, traditionella bebyggelse som finns på ön, framför allt i de äldre delarna i byn. Faluröda, lågmälda hus med omsorgsfullt utformade detaljer och med anpassning till topografin. Jag tror att detta utseende hade tillfört ön mer än det förslag som nu kommit fram.

 

– Albert Svensson, 2/9 2024[/quote]

 

Plan med genomströmning snarare än säckgata. Illustration: Albert Svensson

 

Fram- och baksidor. Illustration: Albert Svensson

 

Entré. Illustration: Albert Svensson

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]


Yttrande över Brännö Rödsten
[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över "Detaljplan för Bostäder på Brännö vid Rödsten inom stadsdelen Styrsö"

 
Diarienummer SBF-2023-00201

 

Allmänt

Yimby Göteborg instämmer i planens ambitioner om att tillföra 12 lägenheter och 5 parhus (totalt 22 bostäder) på Brännö, och i ett uttryck som är anpassat till skärgården genom inspiration från klassisk arkitektur.

I likhet med andra öar i den södra skärgården präglas Brännö av småhus, och inte minst många sommarstugor. Tidigare byggdes de typiska skärgårdshusen (västsvenska dubbelhus) ofta som generationsboende med en lägenhet på övervåningen, vilket möjliggjorde en anpassning av mängden boyta under olika livsskeden, där man kunde hyra ut när behovet minskade i takt med att barnen flyttade hemifrån. Detta byggande gav därför ett visst bestånd av hyreslägenheter på orten, men i takt med att man under efterkrigstiden avvikit från byggnadstraditionens lösningar, och byggt mer renodlade enfamiljshus av kataloghustyp, har man därför även gått miste om många potentiella lägenheter.

Göteborgs södra skärgård dras, i likhet med andra liknande platser, med en åldrande befolkning, samtidigt är det en attraktiv boendemiljö. Genom att komplettera skärgårdssamhället med bostäder av annan typ än enfamiljsvillor, och i viss mån återknyta till byggnadstraditionens lösningar på bostadsförsörjningen, kan unga på så vis ges en chans att kunna bo kvar. Det ger även äldre en möjlighet att sälja sitt hus och flytta till något mindre utan att behöva lämna hembygden, vilket samtidigt kan frigöra huset för en barnfamilj med större användning för ett hus med trädgård.

  

Synpunkter

Ambitionen om att tillföra bostäder av föreslagen typ på Brännö är på många sätt god, och det kan även spara större sammanhängande naturområden från exploatering längre bort från samhället. Vi har dock några saker som vi skulle vilja anmärka på samt ett förslag:

Gatudragningen: genomströmning snarare än säckgata
I förslaget placeras husen längs en säckgata. Detta är olyckligt då det är att betrakta som en förortsmässig lösning av trafiken snarare än något som utgår från skärgårdsmiljön på Brännö med dess bykaraktär och en form av oregelbunden kvartersstruktur. Arkitekt Albert Svensson har utarbetat ett mer utpräglat klassicistiskt förslag för platsen, som föredömligt bygger på genomströmning (se bildbilaga 1), vilket kan skapa en trevlig väg genom det nya området. Trots att planen beskriver säckgatan som allmän plats, kommer den med sin förortsmässiga utformning dessvärre att bli för de närmast sörjande.

 

 

Bildbilaga 1: Arkitekt Albert Svensson, som bor på Brännö, har ritat ett alternativt förslag enligt principen om genomströmning snarare än säckgata.

 

Enda anledningen för någon utomstående att överhuvudtaget befinna sig längs säckgatan skulle vara för att nå det resterande naturområdet ner mot havet (som det ges plats för i förslaget), men genom avsaknaden på genomströmning finns det en överhängande risk för känslan av att röra sig på någons baksida, att göra intrång i en trädgård.

Det är även vanligt att hus i anslutning till naturområde, i synnerhet som ligger längs en återvändsgata, i någon mån ”privatiserar” platsen genom att ta den i anspråk på olika sätt. Detta förstärker risken för besökare att känna sig obekväma trots skrivningen om allmän plats i plandokumenten. Det blir diffust vad som är offentligt och vad som är privat. Genom att förbinda området, och öppna upp för genomströmning skulle man enkelt kunna avdramatisera detta, och integrera de nya husen i samhället snarare än att bilda en sorts enklav.

 

 

En ytterligare vägdragning (se bildbilaga 2) som möter Ändlyckan, och öppnar upp för genomströmning, skulle potentiellt kunna skapa nya flöden och promenadvägar. Brännö är i princip i avsaknad av bilar, och hastigheten är satt till 20 km/h, vilket kan ge en trevlig rörelse genom området utan den tunga motortrafikens nackdelar. Om man ser till den föreslagna bebyggelsen skulle på så vis en ytterligare vägdragning kunna korta sträckan till färjeläget från drygt 500 meter via Haggårdsvägen till omkring 250-300 meter via Ändlyckan (se bildbilaga 3).

 

Bildbilaga 2: En ytterligare vägdragning mot Ändlyckan öppnar upp för flöden genom området, och gör naturmarken mer tillgänglig för allmänheten.

 

Bildbilaga 3: Kompletterande vägdragningen (gul) innebär dessutom en förkortning av vägen till färjeläget från drygt 500 meter (blå) till omkring 250-300 meter.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]

[infobox]För vidare läsning om Brännö:
Studiebesök hos byggemenskapen Kumlet, Brännö, 2014[/infobox]

 

 

Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

Radhus uppdelade i sju huskroppar. Notera att jag tagit mig friheter att redigera bildmaterialet något, bland annat genom att öka kontrasten för att bidra till bättre läsbarhet. Illustration: Albert Svensson (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

För nästan 10 år sedan fick jag i uppdrag att skissa på ny bebyggelse bestående av radhus vid Brännö Rödsten. Jag försökte att skapa hus som i sitt uttryck anpassade sig till den äldre, traditionella bebyggelse som finns på ön, framför allt i de äldre delarna i byn. Faluröda, lågmälda hus med omsorgsfullt utformade detaljer och med anpassning till topografin. Jag tror att detta utseende hade tillfört ön mer än det förslag som nu kommit fram.

 

– Albert Svensson, 2/9 2024[/quote]

 

Plan med genomströmning snarare än säckgata. Illustration: Albert Svensson

 

Fram- och baksidor. Illustration: Albert Svensson

 

Entré. Illustration: Albert Svensson

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]


Högbana i Göteborg?
June 2 2024 20:05 by Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
January 19 2024 14:08 by Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
July 6 2023 11:50 by Carl S
Uthyrningsdel
April 21 2023 15:51 by Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
November 10 2022 13:47 by Matthias H.

Yttrande över Brännö Rödsten
[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över "Detaljplan för Bostäder på Brännö vid Rödsten inom stadsdelen Styrsö"

 
Diarienummer SBF-2023-00201

 

Allmänt

Yimby Göteborg instämmer i planens ambitioner om att tillföra 12 lägenheter och 5 parhus (totalt 22 bostäder) på Brännö, och i ett uttryck som är anpassat till skärgården genom inspiration från klassisk arkitektur.

I likhet med andra öar i den södra skärgården präglas Brännö av småhus, och inte minst många sommarstugor. Tidigare byggdes de typiska skärgårdshusen (västsvenska dubbelhus) ofta som generationsboende med en lägenhet på övervåningen, vilket möjliggjorde en anpassning av mängden boyta under olika livsskeden, där man kunde hyra ut när behovet minskade i takt med att barnen flyttade hemifrån. Detta byggande gav därför ett visst bestånd av hyreslägenheter på orten, men i takt med att man under efterkrigstiden avvikit från byggnadstraditionens lösningar, och byggt mer renodlade enfamiljshus av kataloghustyp, har man därför även gått miste om många potentiella lägenheter.

Göteborgs södra skärgård dras, i likhet med andra liknande platser, med en åldrande befolkning, samtidigt är det en attraktiv boendemiljö. Genom att komplettera skärgårdssamhället med bostäder av annan typ än enfamiljsvillor, och i viss mån återknyta till byggnadstraditionens lösningar på bostadsförsörjningen, kan unga på så vis ges en chans att kunna bo kvar. Det ger även äldre en möjlighet att sälja sitt hus och flytta till något mindre utan att behöva lämna hembygden, vilket samtidigt kan frigöra huset för en barnfamilj med större användning för ett hus med trädgård.

  

Synpunkter

Ambitionen om att tillföra bostäder av föreslagen typ på Brännö är på många sätt god, och det kan även spara större sammanhängande naturområden från exploatering längre bort från samhället. Vi har dock några saker som vi skulle vilja anmärka på samt ett förslag:

Gatudragningen: genomströmning snarare än säckgata
I förslaget placeras husen längs en säckgata. Detta är olyckligt då det är att betrakta som en förortsmässig lösning av trafiken snarare än något som utgår från skärgårdsmiljön på Brännö med dess bykaraktär och en form av oregelbunden kvartersstruktur. Arkitekt Albert Svensson har utarbetat ett mer utpräglat klassicistiskt förslag för platsen, som föredömligt bygger på genomströmning (se bildbilaga 1), vilket kan skapa en trevlig väg genom det nya området. Trots att planen beskriver säckgatan som allmän plats, kommer den med sin förortsmässiga utformning dessvärre att bli för de närmast sörjande.

 

 

Bildbilaga 1: Arkitekt Albert Svensson, som bor på Brännö, har ritat ett alternativt förslag enligt principen om genomströmning snarare än säckgata.

 

Enda anledningen för någon utomstående att överhuvudtaget befinna sig längs säckgatan skulle vara för att nå det resterande naturområdet ner mot havet (som det ges plats för i förslaget), men genom avsaknaden på genomströmning finns det en överhängande risk för känslan av att röra sig på någons baksida, att göra intrång i en trädgård.

Det är även vanligt att hus i anslutning till naturområde, i synnerhet som ligger längs en återvändsgata, i någon mån ”privatiserar” platsen genom att ta den i anspråk på olika sätt. Detta förstärker risken för besökare att känna sig obekväma trots skrivningen om allmän plats i plandokumenten. Det blir diffust vad som är offentligt och vad som är privat. Genom att förbinda området, och öppna upp för genomströmning skulle man enkelt kunna avdramatisera detta, och integrera de nya husen i samhället snarare än att bilda en sorts enklav.

 

 

En ytterligare vägdragning (se bildbilaga 2) som möter Ändlyckan, och öppnar upp för genomströmning, skulle potentiellt kunna skapa nya flöden och promenadvägar. Brännö är i princip i avsaknad av bilar, och hastigheten är satt till 20 km/h, vilket kan ge en trevlig rörelse genom området utan den tunga motortrafikens nackdelar. Om man ser till den föreslagna bebyggelsen skulle på så vis en ytterligare vägdragning kunna korta sträckan till färjeläget från drygt 500 meter via Haggårdsvägen till omkring 250-300 meter via Ändlyckan (se bildbilaga 3).

 

Bildbilaga 2: En ytterligare vägdragning mot Ändlyckan öppnar upp för flöden genom området, och gör naturmarken mer tillgänglig för allmänheten.

 

Bildbilaga 3: Kompletterande vägdragningen (gul) innebär dessutom en förkortning av vägen till färjeläget från drygt 500 meter (blå) till omkring 250-300 meter.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]

[infobox]För vidare läsning om Brännö:
Studiebesök hos byggemenskapen Kumlet, Brännö, 2014[/infobox]

 

 

Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

Radhus uppdelade i sju huskroppar. Notera att jag tagit mig friheter att redigera bildmaterialet något, bland annat genom att öka kontrasten för att bidra till bättre läsbarhet. Illustration: Albert Svensson (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

För nästan 10 år sedan fick jag i uppdrag att skissa på ny bebyggelse bestående av radhus vid Brännö Rödsten. Jag försökte att skapa hus som i sitt uttryck anpassade sig till den äldre, traditionella bebyggelse som finns på ön, framför allt i de äldre delarna i byn. Faluröda, lågmälda hus med omsorgsfullt utformade detaljer och med anpassning till topografin. Jag tror att detta utseende hade tillfört ön mer än det förslag som nu kommit fram.

 

– Albert Svensson, 2/9 2024[/quote]

 

Plan med genomströmning snarare än säckgata. Illustration: Albert Svensson

 

Fram- och baksidor. Illustration: Albert Svensson

 

Entré. Illustration: Albert Svensson

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]


[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över "Detaljplan för Bostäder på Brännö vid Rödsten inom stadsdelen Styrsö"

 
Diarienummer SBF-2023-00201

 

Allmänt